opreisnaarghana.reismee.nl

Week 2

Korte samenvatting van week 2; maandag avond dienst gewerkt van 14:00 tot 19:00 en de rest van de dagen van 08:00/09:00 tot 14:00 of korter. Hoe langer ik op emergency ben hoe beter ik de mensen leer kennen en een band met ze aan het opbouwen ben, elke dag doen we de dokters ronde en op een morgen was er een meisje opgenomen met petit mall epilepsie, echter was er weinig kennis onder de zusters dus vroeg de dokter of ik op de stage wou komen, dit houd in dat je in het midden gaat staan en dat er plotseling overal zusters vandaan komen. Mij werd gevraagd uitleg te geven over verschillende epileptische aanvallen, onwijs interessant om te doen en goedkeuring van de dokter over mijn verhaal. Ook mocht ik meer lichamelijk onderzoek doen, infusen verwijderen en medicatie klaarmaken en toedienen. Voornamelijk daarnaast instructies geven over hoe bepaalde dingen ook gedaan kunnen worden zoals wonden verzorgen/hechten, infusen prikken etc. Dit wordt gelukkig ook echt gewaardeerd dus dat is fijn!

In het huis was het voornamelijk weinig water om te douchen, weinig electriciteit, veel zweten maar ook spelen met Nana. Wandelingen door het dorp en lekker lokaal eten (Daarnaast ook veel aan de poeperij) gezondheid blijft wat wankel en op en af gaan.

Weekend;

Joanna vertrekt op zaterdag naar Zweden dus we besloten om vrijdag al naar Accra te gaan en daar lekker te genieten van een stromende douche, WiFi, airconditioning en al die dingen die we in senya niet hebben en die ik al twee weken mis. Dus we sliepen in somewhere nice guesthouse in een female dorm room, lekker met zijn allen maar hardstikke gezellig, we gingen naar een museum waar de eerste president van ghana is begraven en naar een restaurantje voor sandwich met kaas. Avonds dronken we cocktails met veel ijs (niet over nagedacht dus hele nacht aan de poeperij again) en had Joanna tilapia en ik had kip stukjes en Jolof Rice. Daarna op tijd gaan slapen want we waren moe.

Zaterdag lekker ontbijt met ei en bij het zwembad gezeten en gezwommen, niet zoveel gedaan en Joanna vertrok om 18:00 naar de aiport, afscheid genomen en vanaf dat moment was ik alleen. Even naar de kamer gegaan en daar een dame uit Duitsland en een dame uit Canada ontmoet, gezellig gepraat en besloten met de dame uit Canada uit eten te gaan. We gingen naar een Italiaans restaurant waar we pasta pesto aten en een fles champagne dronken, wat een luxe maar wat heerlijk even! Daarna terug gegaan naar de guesthouse en daar de collega (Wyatt) van de Canadese dame (Osayuware Usuanlele) oorspronkelijk geboren in Nigeria vandaar de onwijs gecompliceerde naam, ontmoet. Ook een man gesproken die met een Nederlandse vrouw ex-getrouwd is geweest, dus eindelijk Nederlands gepraat. Ook een man (George) vanuit Amerika ontmoet die al een aantal maanden in Ghana is. Die was lekker aan het roken uit een bong want ook marihuana is hier te krijgen. Ik hield het netjes bij de locale likeur die 40% bevat maar waar ik weinig van merkte, we hebben uren gepraat over van alles en toen was het alweer laat. Ik zou op zondag vertrekken maar ik Wyatt en Osayuware besloten om naar Aburi te gaan om de botanische gardens en de watervallen te zien, dus eerst namen we een uber en bezochten de tuinen, wel leuk voor de foto’s die palmbomen maar verder niet heel interessant. We dronken een biertje en gingen daarna met een taxi Nasr aburi om vanuit daar een hike te maken in de bloedhete zon van 2 uur. Daarna kwamen al wandelend door de jungle aan bij de watervallen waar we onwijs van hebben genoten en Wyatt en ik heerlijk onder hebben gestaan, wat een prachtige natuur en heerlijke verkoeling. Daarna 1 uur sjokkend terug want die verkoeling was snel verdwenen en maakte plaats voor zweet. Taxi genomen en terug gegaan naar de bewoonde wereld, de accra mall bezocht, als je daar bent geweest dan verbaas je je over armoede in Afrika, in dit deel van Afrika kennen ze dat in iedergeval niet. Boodschappen gedaan, frozen yoghurt gedronkenen toen met een uber terug gegaan naar de guesthouse. Gedoucht en uit eten gegaan, nadat ik een paar dagen malerone was vergeten omdat ik dacht dat ik me daardoor ziek voelde besloot ik er toch maar eentje te nemen met het diner, dat resulteerde in misselijkheid en poeperij, alsof ik nog niet leeg genoeg was. Dus besloten nog 1 nacht in de guesthouse te blijven om even tot rust te komen en te relaxen. Vanaf 22:00 geslapen tot de balende dag 10:00, daarna uitgecheckt, afscheid genomen van Wyatt en Osayuware en samen met een Franse DJ een uber gedeeld naar Krokobite, ivm Pasen was het erg druk op straat en duurde de rit een aantal uur. Vanuit daar terug gebracht door driver driver naar senya, geklets over van alles en nog wat en rond 16:00 weer terug in Senya.

Avonds voornamelijk verhuisd naar de andere kamer (samen met Agnes op 1 kamer) en geslapen want ik was onwijs moe van het weekend.

Reacties

Reacties

herman

mooi verhaal lisa ik ben trots op jou blijf bloggen

Corrie

Wat een belevingen, je komt wel slank terug op deze manier. Fijn daar zoveel ervaringen op te doen! Knap hoor ??

Jeroen

Mooie ervaringen Lisa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!