opreisnaarghana.reismee.nl

Elles in Ghana

Wat een week hebben we beleefd, ik ga proberen alles te beschrijven ook al zal ik waarschijnlijk de helft vergeten.

Op woensdag ging ik rond 12:00 naar Kasoa met de trotro om Elles op te halen, dit in het gezelschap van Sammy. Het duurde zo’n 2 uur voordat we er waren en nadat we op de verkeerde plek waren uitgestapt duurde het ook nog zo’n half uur om Elles te vinden, uiteindelijk gelukkig gelukt en ook Andy kwam om mijn camera stekker terug te brengen, iedereen ontmoette en groette elkaar en daarna besloten we een trotro te nemen naar Senya, we praten veel en Elles zag de armetierige bende van Ghana. Eenmaal s aangekomen in Senya waren we weer 10 kilo zweet lichter en gingen we naar het huis toe, Elles maakte kennis met Grace en Argos en Nana en ook Agnes kwam later thuis. We gingen even installeren in de kamer en ik liet het huis zien. Daarna gingen we wandelen naar het ford en daar namen we lekker wat biertjes en genoten van het uitzicht. We praten veel en besloten na een paar uur ook weer terug te gaan lopen. Ik vertelde Elles dat het 10 minuten was, Ghanees tien minuutje want ze kwam er al snel achter dat dat dus ongeveer 20 minuten was als het niet langer was. Weer bezweet kwamen we aan bij het huis en kregen we diner, Grace had goed gekookt want ja een gast in huis daar moet je even indruk op maken.

Avonds waren we onwijs moe en de elektriciteit was eraf dus we gingen met de hoofdzaklamp van Elles op bed spelletjes doen. De eerste dag maakte ze gelijk alle de aspecten mee, geen stromend water, kapotte wc bril, smerige vloer, geen electriciteit en ten slotte ook nog storm. Terwijl de elektriciteit uit viel stond ik overigens net met mijn haar in de shampoo en had ik geen lampje bij me, dus op de tast douchen.

5 mei;

Bevrijdingsdag in Nederland. We gingen naar het ziekenhuis, ik leidde Elles rond en ze maakte foto’s van alles. We gaven de stroopwafels en de tourniquets en we liepen terug naar het huis. Daarna gingen we klaar maken voor het strand, we namen een taxi die schijnbaar goedkoper is dan een yellow yellow en gingen naar Gomoa fetteh. We relaxten op het strand en dronken wat biertjes. We aten ook wat hapjes en op een gegeven moment werd er gevraagd of ik even mee wou lopen want iemand wou mij spreken, ik vroeg waarom maar ik moest toch echt mee. Er werd een stoel voor me aan de kant geschoven en ik ontmoette de ‘chief’ ook wel burgemeester van Gomoa Fetteh. Nana Abbott de tweede. Hij had het voornamelijk over zichzelf en liet foto’s zien van zijn kleding en sieraden en van zijn gouden troon, hij vertelde dat hij in een paleis woonde en nu eventjes een paar dagen aan het relaxen was op het strand. Hij vroeg of hij mee mocht naar Nederland en of zijn entourage ook mee mocht. tuurlijk, heb ondertussen al wel 2 vliegtuigen gevuld. Na een praatje mocht ik dan wel weer gaan, natuurlijk even telefoonnummers uitgewisseld want je weet nooit waar deze man handig voor kan zijn.

Daarna nog even gezeten tot het donker werd en de muggen ons opvraten. Toen terug gelopen naar een taxi plaats en vanaf daar een taxi genomen naar Senya terug.

Daarna naar Konekt gegaan, we hadden cadeautjes gekocht voor Dede zijn verjaardag en deze gegeven, hij was onwijs blij en had nog nooit zoiets gehad. Daarna gingen we skipbo leren aan Sammy en hebben we nog lang gezeten en bier gedronken. Daarna met zijn drieën op de motor terug naar huis. Kan allemaal hier.

6 mei;

We gingen rond 11:00 uur met de trotro naar Accra, het was een helse rit. Het begon te stormen en de zijkant van de trotro was lek en was dat net de plek waar ik zat, dus mijn hele linkerkant was doorweekt. Ook Elles had het te verduren want de backpack had in het bagageruim gelegen en was niet waterdicht dus alles in de backpack was zeiknat. Na een lange rit, ongeveer 3 uur kwamen we aan in Accra en gingen we naar een hotel dat op agoda geboekt was door Elles en vrij goedkoop was. Echter toen we daar aankwamen ging het allemaal een beetje vreemd, we moesten een aantal kamertjes door en kwamen tegenover een vrouw te zitten die wou dat we betaalden in dollars en een flink bedrag ook, meer dan we online hadden gezien. We praten over de prijs en uiteindelijk kwam het erop neer dat ze zei dat ze het geld moest omwisselen in Ghanese cedi dus dat daarom de prijs omhoog was. Onzin natuurlijk en een grimmige sfeer dus we besloten te vertrekken. Backpack weer op de rug en door naar het volgende hotel, daar gebruikte Elles even de te luxe wc en de prijs van de kamer was ook ver buiten het budget. Dus door naar het volgende hotel, daar vroegen we om de budget room want die hadden we immers online gezien, echter zei deze vrouw dat we niet in dat bed pasten en dat we een andere kamer moesten nemen. Ook zei ze dat de kamer niet beschikbaar was en wou ze een andere prijs dan online stond vermeld, we waren er ondertussen wel helemaal klaar mee en we zeiden dat we online konden boeken voor de kamer, dat deden we dan vervolgens ook, hierop liep de vrouw weg en toen ze later terug kwamen zei ze dat ze de kamer had geannuleerd. Dus we besloten weer de backpack te pakken en weg te gaan, nu zonde enig plan. Op Google maps zagen we een guesthouse maar op de bestemming aangekomen was die er helemaal niet. We kwamen een barretje tegen en besloten dan eerst maar bier te gaan drinken en we kregen er zelfs nootjes bij. We keken in de lonely plannet naar slaap plekken en de man achter de bar belde wat nummers voor ons, weinig succes. We besloten op airbnb te kijken naar mogelijkheden en vonden daar een guesthouse van een Nederlandse man. We besloten daar heen te gaan en gelukkig hadden ze een kamer beschikbaar met badkamer en airconditioning. Heerlijk! We gingen douchen en klaar maken.

Nadat we ons hadden klaar gemaakt, gingen we op zoek naar een plek waar we konden eten, we kregen een suggestie van de receptie maar dat restaurant konden we natuurlijk weer niet vinden, dus we liepen maar weer wat verder en vonden een plek met hele luide muziek een hele slechte band en veel neonlichten, we besloten wat eten te bestellen en aten ‘kip’ wat smaakte naar geit.. en nog wat andere kleine dingen, we drinken bier en Smirnoff ICE en op den gegeven moment kwam de barvrouw vragen of twee mannen bij ons mochten komen zitten, Elles zei dat de het even met mij moest overleggen en dan zou laten weten echter was Elles net terug van de wc en besloten deze mannen zelf maar bij ons te gaan zitten.. typische wel weer!

We hadden een praatje en gingen een spelletje spelen, 1 van de mannen wou wel mee doen de andere zat er een beetje bij voor spek en bonen met een zonnebril op niet zoveel te zeggen, later bleek dat dit een vrij bekende man was en iemand met status. We dronken behoorlijk wat en uiteindelijk waren we deze mannen wel een beetje zat en besloten om de rekening te vragen, echter kwam de man met bril in beweging en wou voor ons betalen, hoe hard we ook zeiden dat we voor onszelf konden zorgen hoe harder hun zeiden dat we ons niet druk hoefden te maken, dus zo geschiedde een gratis avondje eten en drinken. Daarna vervolgden we onze eigen weg en het plan was terug te gaan naar de hostel, maar op een zijpad zagen we een leuk lokaal barretje dus we besloten daar nog maat even te gaan zitten. We zaten voor Ghanese bergtoppen vrij lang alleen, totdat er een man op dook die een kaartje liet zien waarop iets stond in de trant van werknemer bij de president. Interessant natuurlijk, deze man was achter heel slecht te verstaan en uiteindelijk bleek hij de beveiliger van het presidenten huis te zijn maar alleen als het donker was en buiten kantoortijden. Na nog een aantal drankjes was het mooi geweest en vertrokken we terug naar de hostel. Lekker slapen.

Corrie Post

Haha, wat een belevingen. Maar eind goed, al goed ?