opreisnaarghana.reismee.nl

Weekje emergency en in het weekend naar Accra

Er gebeurd te veel en de tijd gaat te snel, deze week laatste week op de emergency. Deze mensen zijn mijn vrienden geworden en het was een fantastische en leerzame tijd. Volgende week zal in aansluiten bij de maternity.

De dagen op de emergency zijn eigenlijk vrijwel elke keer hetzelfde, er gebeurd niet vee en of het is opeens heel druk rond 11:00, patiënten komen in en uit, doktersrondes worden eraan, infusen en medicatie wordt klaar gemaakt etc.

De dagen in het gastgezin gaan langzaam, water om te douchen is schaars, water om te drinken is lauw want de elektriciteit is meestal eraf. Elke ochtend brood en ei en koffie, middags meestal rijst en bonen en avonds wisselend van pasta, rijst en Ghanese recepten. We zijn deze week een keer naar het strand geweest en ik ontmoette twee nieuwe jongens uit senya, eentje is een hele goede muziek schrijver en zanger en de tijd op het strand was heerlijk. We genoten van de zee de zon en de muziek, Dede (1van de 2 jongens) bracht ons terug met zijn gammele taxi over zanderige paadjes.

Weekend naar accra;

Vrijdag met Agnes naar accra gereisd, blijft een uitdaging. Eerst de trotro naar kasoa en daar een uber gereserveerd naar accra maar die uber kon ons niet vinden, dus eerst 20 minuten uitleggen waar we stonden terwijl iedereen ons een taxi aanbood en er luid werd gefloten en geslist want zo roepen ghanese mensen elkaar. Uiteindelijk vond hij ons en bracht ons naar een hotel in Osu, dichtbij het strand. We verbleven daar en gingen naar het strand, de zon ging echter sneller weg dan gedacht dus toen kwam Kojo (de andere jongen van het strand in Senya) ons halen. Hij werkt namelijk in een bar aan het strand, we kletsten wat bij en gingen daarna terug naar het hotel om te douchen en klaar te maken.

Rond 19:00 waren we in Osu waar we een lesje Twi gingen krijgen van Jennifer (Nederlandse vrouw) onwijs leerzaam en leuk, we ontmoeten daar ook andere mensen vanuit alle delen van de wereld en gingen met zijn allen samen eten en gezellig kletsen. Tegen 23:00 waren we onwijs moe en namen een uber terug naar het hotel, lekker slapen onder de wind van de airco.

Zaterdag;

Rond 10:00 uit bed gegaan, rond 12:00 uitgecheckt. Daarna uber genomen naar somewhere nice, echter was het te vroeg voor inchecken dus toen maar een strand opgezocht op Google maps, daar heen gegaan, echter geen stand alleen een resort en een restaurant. Daar lunch gegeten, veel te fancy en bijna helemaal alleen zat ik daar, maar het zeezicht was prachtig en de vis burger en de salade waren heerlijk. Na een tijdje terug gegaan naar de guesthouse en Agnes daar weer ontvangen, ingecheckt en even gaan zwemmen, chillen en slapen. In de avond gingen we naar een club in Osu, daar hadden we eerst gedoe over de entree prijs, maar gelukkig hadden we iemand mee die al langere tijd in Ghana is en goed weet hoe het werkt, dus uiteindelijk hoefden we niks te betalen. We hebben gedanst, tequila gedronken en gek gedaan, mensen ontmoet en het was onwijs gezellig. Rond 03:00 een uber terug genomen en gaan slapen.

Zondag;

Rondgelopen op zoek naar een ATM om te pinnen, maar op zondag hebben ze een of ander gek ding bedacht want alle banken zijn dicht of er zit geen geld in dus tevergeefs. Rond eind van de ochtend na een dikke regenbui dan maar een uber genomen terug naar senya, Samuel de driver ging me er deze keer heen brengen, onwijs gezellig als altijd. Veel gekletst want het weer was vreselijk en daarmee de straat ook dus het duurde uren om terug te komen. Rond avond eten terug, spullen uitgepakt en rond 21:00 met de Duitse dames voor de laatste keer op pad, want die vertrekken dinsdag. We gingen naar konekt en naar club69 hier in senya, heerlijk gek gedaan, kaart spelletjes gespeeld en nog meer tequila gedronken. Mijn lijf kan dit niet meer aan, onwijs aangeschoten en thuis gebracht door Sammy!

Corrie Post

Hoe verschillend met wat je gewend bent en zo normaal alles hier is Lisa. Toen ik ooit in Zuid-Afrika was, schaamde ik me in wat voor rijkdom wij dan leven. Succes met al je ervaringen opdoen en natuurlijk ook veel plezier. Gastvrijheid zal bij de bevolking vast niet ontbreken. Hoe minder een mens bezit, hoe meer bereidt vaak om iets met anderen te delen. Groetjes van ons uit 'Sluus'